Recept på superenkel och otroligt mumsig rabarberkaka

Här kommer nu receptet. Om du vill bjuda på något gott och inte vill stå och baka halva dagen så är detta en himla god kaka/paj som går väldigt snabbt att göra. Blanda i vad du vill för bär eller annat, går att variera otroligt mycket efter tycke och smak.

Denna paj går även enkelt att göra glutenfri, bara att byta ut mjölet till glutenfri mjölmix. Jag tycker Lailas mjöl är väldigt bra!

* 150 gram smör eller margarin som smältes i kastrull
* 3 dl vetemjöl
* 3 dl socker
* 2 ägg
* 1-2 tsk vaniljsocker
* ca 200 gr rabarber-jag brukar ta 2 medelstora rabarber eller en stor
* chokladbitar eller hallon/blåbär/jordgubbar att blanda i (vad man nu tycker om).

Alla ingredienser blandas till en tjock smet, därefter läggs rabarber etc i. Häll i en paj/kakform, smord och bröad om man vill.
Grädda lågt nere i ugnen i 175 grader, 30-40 min beroende på ugn.

I kakan nedan hade jag i rabarber, hackad ljus och mörk choklad plus Dumlegodis. Riktigt gott blev det! Serverade den med gräddglass med kaksmulor.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0