Bakdag

Idag blev också en bakdag!
 
Det doftar så härligt i hela huset då man bakat. Idag blev det ett par plåtar med bullar och så mer av frallorna jag gjorde tidigare i veckan. De var ju så otroligt populära så alla försvann i ett nafs nu under julhelgen då vi hade besök. På affären fanns inga nybakade varor direkt, så jag passade på att baka egna. Lika bra det. Och bullen i ugnen gillar nog också hembakt lite mer. =)
Jag lägger upp frallreceptet här på bloggen då jag förstod att fler än en ville ha det. Håll till godo.
 
Petras frallor:                                      Ca 12-16 st, gräddas i mitten av ungnen ca 250 grader i 8-10 minuter
 
* 50 gram smör eller margarin
* 5 dl mjölk
* 50 gr jäst
* 1,5-2 msk socker
* 1,5-2 tsk salt
* ca 12 dl vetemjöl (jag brukar byta ut ca 4 dl till grahamsmjöl annan mjöl)
* 1-2 rivna morötter
solrosfrön, pumpafrön och linfrön
garnera med ägg och sesamfrön
 
Smält smör och ha i mjölken. Värm till ca 37 grader. Smula färsk jäst i en bunke och häll i den ljumma mjölkblandningen. (Torrjäst blandas ut direkt i mjölet.) Tillsätt socker, salt, mjöl, morötter och frön. Låt degen vara lite halvlös, inte för hård. Jäs ca 30 minuter. Baka ut degen till en rulle/längd och dela den i 12-16 lika delar. Forma till bullar, låt jäsa ca 30 min till på bakplåten, pensla med ägg och strössla på sesamfrön.
Grädda i mitten av ugnen ca 8-10 minuter, i ca 250 grader. Ät och njut! =)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0