Kommentarer

Jag undrar ibland varför man ska lägga så stor vikt vid stor/liten mage vid graviditet...
 
Och ffa varför man ska hålla på att kommentera detta. I tid och otid. Och höra sig för om man har besvär eller inte, kommentera andras graviditeter och deras bekymmer. Den och den hade problem med det och det ,och den blev sjukskriven osv. Och? Shit happens! Alla går inte igenom en graviditet utan några som helst bekymmer! Och andra har inte ens jobb som tillåter en att gå bekymmersfri genom en graviditet. Vissa kan omplaceras för att få skonsammare arbetsuppgifter, andra får slita lika hårt som alltid förut. Nej, graviditet är absolut inte någon sjukdom, mer en välsignelse, men är trots allt något som kan vara otroligt olika påfrestande på olika kroppar.
 
Hittade en sida en dag då jag bara slösurfade och jag kan inte annat än hålla med. Här finns några riktigt bra tips på vad man kanske inte ska säga till gravida, om man nu inte kan räkna ut det själv...
http://mammasidan.se/gravid/10-saker-du-inte-saeger-till-gravida
Vi i vår familj till exempel har troligtvis livmodern riktad så att det syns direkt då man är gravid (kan ju inte garantera det för min systers eller mors del). Dessutom ligger moderkakan för mig på bakväggen, dvs babyn ligger alltid framför och det blir enkelt summa summarum att man bär allt utåt. Och jo, både jag, min syster och mor har burit barn så. Och får därmed runda och goa magar. Men bara för att det är så får man ofta höra "Är du säker på att det inte är 2?", "Oj, så stor mage" osv osv.  Folk var säkra på att min mamma väntade tvillingar då hon väntade mig (tiden innan ultraljud). Det är inte alltid så upplyftande kommentarer att få, faktiskt. Vem har som sagt rätt att stå rätt upp och ner och kommentera en massa saker om storlek, form och utseende? Egentligen. Inte säger jag väl så till någon som gått upp i vikt annars; "Oj, vad stor mage du har fått", "Vad rund du ser ut". Vad är skillnaden egentligen? Bara för att man är gravid betyder det inte att det inte är fräckt att kommentera en massa.
 
Folk kanske borde tänka sig för lite hur man uttrycker sig. Det är inte särskilt roligt att behöva känna sig som ett berg, tjockmonster eller megaflodhäst, i andras ögon. Kan nog vara bättre att hålla sådana kommentarer för sig själv. Enligt mig i af. Jag tar hellre emot positiva kommentarer, "Vad fin mage du fått" osv. Skulle jag få välja skulle jag självklart vilja bära bebis mer inåt, men jag kan inte välja. Det vore ju så smidigt att ha en liten kula. Men då skulle man nog bara få kommentarerna "Oj, vad liten mage du har", "Oj, mår bebis bra, du har knappt nån mage" osv.
Det intressanta är ju att alla tycker så olika. Senast igår fick jag höra av en kollega, som inte visste att jag var gravid förrän vi sågs igår, att hon tyckte jag hade en fin liten och gó mage. Och nån annan tycker väl att jag är som ett klot. Nä, folk kanske borde sluta kommentera det här med magar. Det viktiga är ju att bebis och mamma mår bra! Alla är gravida på sitt sätt. Respektera det!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0