Så där ja!

Så duktig jag varit idag! Det blev lite träning för mig! =)

I morse fick jag lite sovmorgon, papi steg upp med lillhjärtat. Och i morgon är papsen också ledig, så då ska han ta inskolningen med pruppis. Spännande att se hur det går! Kanske går bättre än när jag tar det. Inte helt omöjligt. Återstår att se.

Jag laddade ner ett gratis fripass på Träna, ska testa deras pass och instruktörer gratis i en vecka. Kanske att jag löser ett träningskort och börjar gå hos dem i stället för USM (där jag gått senaste åren). Ligger ju faktiskt närmare och de har ju fräscha renoverade lokaler. Idag tog jag mig iväg på bodybalance och det var skönt! Tänkte testa bodycombat eller gå på hederlig bodypump i morgon. 

Till något helt annat. Vi har ibland fått höra att vår tösabit har temperament och "vet vad hon vill". Dock inte alltid det verkat som att folk sagt det i positiv anda... Men vi har alltid varit glada över det, stolta att hon varit så tydlig med vad hon vill och inte vill. Just pga detta har hon alltid varit så lätt att tolka. Vi tycker att det är positivt att hon kan visa känslor och vara den hon är. I vått och torrt. Glädje, skratt, tjurighet, suris, trotsig, tokmysig, busig, go, pussig, kramig etc etc.
Därför är det extra kul att få läsa artiklar där barnpsykologer säger att det är barn som är trygga och har en god självkänsla som beter sig på det sättet. Det skrivs bl.a:

Barn som har en god självkänsla är inte rädda för att misslyckas med saker de tar sig för. De vågar även uttrycka sina behov och känslor.
– Barn som är säkra på att de är omtyckta, vågar bli arga och säga ifrån. De behöver inte vara snälla och duktiga hela tiden, säger Eva Gordon.

– Det är ett bra tecken om man får ta lite fighter med barnet. Det betyder att barnet kan uttrycka vad det känner och tillåts ha sina känslor. Barn med låg självkänsla kan av vuxna uppfattas som ”smidiga” barn. De anpassar sig efter omgivningen, säger Anna Sylvén.

Barn med låg självkänsla är ofta mer lyhörda för andras önskemål än för sina egna känslor och gränser.
– För att kunna känna efter var man har sina gränser behöver man ha tillgång till sina känslor. Som förälder kan man hjälpa sitt barn genom att sätta ord på känslorna och visa att alla känslor är okej, säger Kristina Henkel.

Mer finns att läsa på till exempel:
http://www.viforaldrar.se/Barn-2-5-ar/Sa-ger-du-ditt-barn-sjalvkansla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0