Fluffiga och supergoda semlor!

Det bakade jag idag. Mums, så gott det var!

Jag har inte varit så förtjust i semlor förut och har därför inte heller bakat sådana hemma. Jag har tyckt att semlebrödet varit så torrt och tråkigt, mandelmassan så hård och kompakt osv. Men detta ändrades förra året då jag för första gången bakade och gjorde egna semlor. Semlorna blev så fluffiga och mjuka och mandelmassan blandade jag med smulor från semlorna och mjölk, så det blev också så mycket godare. Lillhjärtat fick en alldeles egen liten semla och det var en hit! Oj, så mycket hon sa "nam,nam"! =)
Rara SaBe och Alli var och fikade och busade med oss idag och semlorna fick väl godkänt. Då törs vi nog servera dem till Clén och Odes imorgon.
Jag delar mer än gärna med mig av receptet, som för övrigt är det recept jag brukar använda för lussebullarna. Enda skillnaden att det ju då är saffran i det.





* 1 påse kronjäst för söta degar (12g)
* 5 dl mjölk
* 16 dl vetemjöl
* 100 gr rumsvarmt smör
* 250 gr Kesella
* 1,5 dl socker
* 0,5 tsk salt                                                                           Ugnstemp 225 grader

Blanda torrjästen i mjölet, tillsätt salt, strösocker, Kesella, smör och sist uppvärmd mjölk (40 grader, lite varmare än fingervarmt). Blanda till en slät deg. Låt jäsa 30 min. Forma till runda bullar, låt de jäsa ytterligare ca 45 min på plåten. Sätt på ugnen (225grader) under tiden de jäser. Pensla med ett uppvispat ägg och grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0